بیماریهای رحم و تخمدان

بیماریهای رحم و تخمدان اساس کار عوامل بیماری زایی که تا کنون توسط انسان کشف شده است اثر گذاری بر روی بخش خاصی از بدن می باشد . به عنوان مثال یک ویروس با تضعیف سیستم دفاعی و خلل در انجام وظیفه گلبول های سفید انسان را به سوی بیماری یا حتی مرگ می کشد و دیگری با کار بر روی سیستم عصبی ، نوعی از آن ها در سیستم گوارشی گسترش می یابد و نمونه ای دیگر با ایجاد سردرد . عامل هرچه که باشد ، به خوبی می دانیم که که این ویروس برای ضربه زدن به چه بخشی از بدن وارد عمل شده است .با توجه به همین مقدمه ، رحم و تخمدان نیز به عنوان اعضای حساس سامانه تولید مثل بانوان ، همواره با امراض شناخته شده ای دست و پنجه نرم می کند ، لذا به معرفی بیماریهای رحم و تخمدان خواهیم پرداخت .

می دانیم که رحم قسمتی مابین مثانه و رکتوم در پایین شکم می باشد که از انتها به دهانه رحم رسیده و از بالا نیز به دو لوله فالوپ و تخمدان متصل است . فیبروئید به عنوان توده خوش خیم غیر سرطانی ، آندومتریوز‌ یا رشد لایه های داخلی رحم در دیگر اندام ها بویژه شکم ، هایپرپلازی آندومتر که همان رشد غیر طبیعی دیواره رحم همراه با خون ریزی شدی می باشد ، کیست تخمدان ، بیماری التهابی لگن (ورود باکتری به اندام لگنی بیمار یا همان رحم و دیگر اجزای آن و همچنین عفونت آن ها ) ، دردهای طاقت فرسای پریود یا دیسمنوره و خونریزی شدید و بی نظمی زمان پریود قسمتی از بیماری هاییست که با مراجعه بانوان برای درمان نزد جراح زنان و زایمان ​ به آن ها بر می خوریم . در ادامه ذکر نام هایی همچون تومورهای بدخیم ، رحم واژگون ، پولیپ مخاط رحم ، سرطان رحم ، چسبندگی رحم و چسبندگی لوله‌های آن ، به عنوان دیگر بیماری های رحم و تخمدان شایع ، خالی از لطف نیست .